Wie gezond wil leven moet gezonde keuzes maken. Wanneer je de etiketten goed gaat lezen zul je al snel stappen gaan maken. Je vindt er onder andere de hoeveelheid suiker, zout en vetten op, maar wat staat er nog meer op een etiket?

Ingrediëntenlijst
Iedere verpakking heeft een ingrediëntenlijst. Hier staat aangegeven wat er in het product zit. Wat er het meeste in het product zit staat vooraan in de lijst en wat er het minste in zit staat achteraan.  

Allergenen
Stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken bij mensen met een allergie noemen we allergenen. Ook deze allergenen worden weergegeven in de ingrediëntenlijst.
Deze vallen op doordat ze dikgedrukt of in een opvallend lettertype in de lijst staan.
Voorbeelden zijn: melk, gluten en noten.

Voedingswaardetabel
Hoeveel energie (calorieën) en voedingsstoffen er in het product zitten staat in de voedingswaardetabel.
Dat zijn bijvoorbeeld de koolhydraten, suikers, eiwitten, vetten, verzadigde vetzuren en zout.

E-nummers
E-nummers zijn de stoffen die toegevoegd worden om de eigenschappen van het product te verbeteren. Zo geven ze de producten een bepaalde kleur of smaak. E-nummers zijn te vinden in de ingrediëntenlijst. Staat daar geen specifiek E-nummer? Dan kan het zijn dat ze er onder een andere naam in staan. Zo staat er in plaats van E120 soms ‘karmijnzuur’.
Meer info over de E-nummers? Ga dan naar www.voedingscentrum.nl/enummers.

TIP 1 Vergelijk de etiketten van twee soortgelijke producten uit het schap. Neem bijvoorbeeld muesli. Vergelijk de voedingswaarden in de tabel en kies vervolgens het product met het minste zou, verzadigd vet of suiker. Bij muesli zul je zien dat een krokante muesli meer suikers bevat dan de normale muesli.

Laat jezelf niet voor de gek houden
De verpakkingen worden ontworpen met de gedachte dat u ze als consument koopt. Een mooie verpakking met een paar pakkende kreten verkoopt nu eenmaal goed. Let alleen wel goed op, want wat je ziet en leest op de verpakking hoeft niet altijd te kloppen.

Claims
Teksten als ‘bron van vezels’ of ‘rijk aan calcium’ zijn claims. Clams worden veelgebruikt maar kunnen misleidend zijn. Zo kan er ‘laag in vet’ of ‘0% vet’ op de verpakking staan, maar kan het product wel veel suikers bevatten.

Termen
Ambachtelijk, vers, natuurlijk… allemaal woorden die door de fabrikanten vrij te gebruiken zijn en niets zeggen over de inhoud van de verpakking

Afbeeldingen
Op een verpakking staat vaak een schitterende foto afgebeeld van groente, fruit of noten. Je verwacht dat dat ook in het product zit maar dat is niet altijd het geval. Op vruchtendrank staan prachtige aardbeien, terwijl er misschien maar voor 1% echte aardbei in zit.

Light producten
Een light-product kan een goed alternatief zijn voor een gewoon product. In de light frisdrank zit zoetstof in plaats van suiker en doordat zoetstoffen nauwelijks calorieën bevatten is dat dus ook zo in de light frisdrank.
Maar soms maakt light weinig verschil, zoals bij light chips. Hier gaat het vaak maar om 10% minder vet dan in gewone chips.

TIP 2 Vergelijk producten altijd per 100 gram. Er staan regelmatig ook de voedingswaarden per portie op het etiket, maar dit kan erg misleidend zijn. Fabrikanten bepalen namelijk zelf hoe groot zo’n portie is. Vergelijk dus altijd per 100 gram en laat die portie voor wat het is.