Eenvoudig gezegd zijn er maar twee opties bij het hardlopen, namelijk sprinten en duurloop. Welke het ‘beste’ is is volledig afhankelijk van jouw doelen. Ze hebben beide namelijk voordelen en nadelen en zullen je lichaam ook anders gaan ontwikkelen. Kijk maar eens naar het lichaam van een duurloper ten opzichte van en een sprinter.

Voordelen van lange afstand lopen

  • Verbetering van je longen, de capaciteit van de longen en de inhoud van je longen wordt vergroot
  • De doorbloeding van je bloedvaten wordt beter en hierdoor wordt de toevoer van zuurstof naar je spieren efficiënter
  • Verbeterde zweetafscheiding: het lichaam raakt minder snel (over)verhit
  • De opslag van energie groeit en hierdoor is het eenvoudiger om je gewicht onder controle te houden
  • Het versterkt de botten

Nadelen van lange afstand lopen

  • Blessurekans
  • Bij overgewicht is het lange afstand hardlopen niet verstandig, dit i.v.m. blessures
  • Door de duur en lange druk op de gewrichten is er meer kans op artrose of andere klachten
  • Verminderde spiergroei
  • Je valt (ten koste van de spieren) af

Voordelen van sprinten

  • Je vetverbranding/stofwisseling gaat omhoog
  • Verbeterde spieropbouw
  • Sterkere botten
  • Opbouw krachtige spiervezels met kans op verdere ontwikkeling
  • Gebruik van vet als brandstof
  • Het lichaam is beter in staat om afvalstoffen te verwerken
  • Het verbetert de gezondheid van je hart
  • Zowel je longcapaciteit, longfuncties als conditie verbetert

Nadelen van sprinten

  • Technischer dan hardlopen
  • Een goede warming up is extreem belangrijk
  • Door verkeerde techniek of slechte warming-up is de kans op een blessure groter

Let op dat voor hardlopen in het algemeen ook je schoeisel van zeer groot belang is, ga hiervoor naar een speciaalzaak en laat de schoen aanmeten. Wanneer je je technieken wilt verbeteren of naar een wedstrijd toe te werken is het verstandig om met een trainer te gaan werken.