Een gezonde maaltijd begint met meer groenten, fruit en kleinere porties eiwitten en granen. Bedenk hoe u de porties op uw bord kunt aanpassen om meer te krijgen van wat je nodig hebt zonder al te veel calorieën tot u te nemen. En vergeet zuivel niet, maak het de drank bij de maaltijd of voeg vetvrije of magere zuivelproducten toe aan je bord.

  1. Maak de helft van je bord groenten en fruit
    • Groenten en fruit zitten boordevol voedingsstoffen en kunnen bijdragen aan een goede gezondheid.
    • Kies rode, oranje en donkergroene groenten zoals tomaten, zoete aardappelen en broccoli.
  1. Voeg magere proteïne toe
    • Kies eiwitrijk voedsel, zoals kangoeroe, mager rundvlees en varkensvlees, of kip, kalkoen, bonen of tofu.
  1. Volkoren producten

    • Streef ernaar om minstens de helft van je granen volkoren te maken.
    • Zoek naar de woorden “100% volkoren” op het voedseletiket.
    • Volle granen bieden meer voedingsstoffen, zoals vezels, dan geraffineerde granen.
  1. Vergeet de zuivel niet
    • Koppel uw maaltijd aan een kopje magere melk. Ze leveren dezelfde hoeveelheid calcium en andere essentiële voedingsstoffen als volle melk, maar minder vet en calorieën.
      probeer sojamelk (sojadrank) als uw drank of gebruik vetvrije of magere yoghurt bij de maaltijd.
  1. Vermijd extra vet
    • Het gebruik van jus of saus voegt vet en calorieën toe aan anderszins gezonde keuzes.
    • Gestoomde broccoli bijvoorbeeld is geweldig, maar vermijd het met kaassaus.
      Probeer andere opties, zoals een besprenkeling van magere parmezaanse kaas of een scheutje citroen.
  1. Neem je tijd
    • Geniet van je eten. Eet langzaam, geniet van de smaak en texturen en let op hoe je je voelt.
      Let goed! Zeer snel eten kan ertoe leiden dat je te veel eet.
  1. Gebruik een kleiner bord
    • Gebruik een kleiner bord bij de maaltijd om te helpen bij de portiecontrole.
      Op die manier kun je je hele bord afmaken en je voldaan voelen zonder te veel te eten.
  1. Neem de controle over uw voedsel
    • Eet vaker thuis, zodat je precies weet wat je eet.
    • Als u uit eten gaat, controleer en vergelijk de voedingswaarde-informatie.
      Kies gezondere opties zoals gebakken in plaats van gefrituurd.
  1. Probeer nieuwe voedingsmiddelen
    • Houd het interessant en leuk door nieuwe voedingsmiddelen te kiezen die je nog nooit eerder hebt geprobeerd, zoals mango, linzen of boerenkool.
    • Ruil leuke en smakelijke recepten met vrienden of vind ze online.

10. Snoep verstandig

  • Geniet van een van nature zoet dessertgerecht-fruit!
  • Serveer een cocktail met vers fruit of een fruitparfait gemaakt met yoghurt.
  • Voor een warm dessert, bak wat appels en top dit af met kaneel.